Skip to main content

Mixer

Mixer

En god mixer har stor betydning for det samlede lydbillede. Du kan finde mixere i mange kvaliteter og der er for det meste sammenhæng mellem pris og kvalitet. Hvis du står og skal investere i en ny mixer, kan det godt betale sig at læse denne artikel.

Lidt om opbygning

Før i tiden var alle mixere analoge. Det betyder, at den indbyggede elektronik var baseret om kondensatorer og printplader. I de seneste 20 år er der sket en kæmpe udvikling og i dag er stort set alle nye mixere digitale. De drives af en indbygget processor, som konvertere lyde fra analog til digitalt signal. Der er mange måder at måle en mixers kvalitet på, for de fleste handler det om hvordan mixerens preamps (for-forstærkere) lyder, da det er grundsignalet. Derudover har EQ og output betydning og ikke mindst routing og signalveje.

Hver kanal har sin egen channelstrip. Her styrer man alt fra inputgain til EQ, effekter og signal ud i højtaleren. På en analog mixer har hver kanal en channelstrip med knapper for alle indstillinger. På den digitale mixer er der ofte et sæt knapper og et display, som bruges til alle kanaler efter valg.

Multikabel / stagebox

Et multikabel er en samling af kabler, som kan føres fra mixeren i salen og op på scenen, så man har stik til mikrofoner så tæt på som muligt. I enden af multikablet sidder en såkaldt stagebox, som har samme antal stik, som der er kabler. De er normalt mærket fra f.eks 1-16, altså har du 16 kanaler til rådighed. I samme kabel har man som regel nogle retur signaler, der bruges til f.eks. monitors.

Digitale stageboxes

Til nye digitale mixere bruger man også digital stageboxe. I stedet for at have et tykt multikabel, bruger man et cat5 kabel, det samme slags kabler man bruger til netværk. Digitale stages boxe kan sidde i et almindeligt 19” rack og kan stilles lige der, hvor de skal bruges.

Mikrofoner

Mikrofoner

Valg af mikrofon er for det meste meget personligt og en smagssag. Der findes rigtig mange gode mikrofoner til mange forskellige formål. Der er for det meste sammenhæng mellem pris og kvalitet. Nogle af de meste kendte producenter er f.eks. Shure, AKG, Sennheiser, RØDE, ADK og mange flere. Fælles for dem alle er, at de producere til alle slags formål.

Hvad skal jeg vælge

Man kan opstille de fleste mikrofoner i tre kategorier

– Dynamiske miks
– Ribbon/spole miks
– Kondensator miks

Den Dynamisk mikrofon

Den dynamiske mikrofon virker ud fra induktionsprincippet. Inde i kapslen sidder en membran og en magnet, som leder strøm, når den påvirkes af en lydkilde. Dynamiske mikrofoner anvendes til mange formål. Klassiske mikrofoner er f.eks. Shure SM57, der ofte anvendes til opmikning af guitarforstærkere og end dog til sang. Mange vokalister vælger ofte en dynamisk mikrofon som f.eks. Shure Beta58A.

Kondensatormikrofoner

Kondensatormikrofonen kræver strøm for at fungere. Den er baseret på en elektrisk kondensator, som varierer sin kapicitans i forhold til input. Denne type mikrofon er meget følsom og har mange anvendelsesmuligheder. De bruges til f.eks. kor eller til akustiske instrumenter og som overheads (opfange lyd fra bækken mv). Kondensatormikrofoner får strøm via phantompower. Phantom Power er en spænding på 48 volt, som kan sendes direkte fra de fleste mixere (afhængig model). I ældre modeller skal man isætte batteri, før den virker.

Studiemikrofoner

PA anlæg

PA – anlæg

PA anlæg eller Public Adress er en samlebetegnelse for udstyr til at spille et publikum op. Det kan variere fra et lille udstyr til privatfesten til anlæg i kæmpeformat, der bruges til f.eks. stadionkoncerter. Skal du investere i et PA anlæg, er det en god idé sætte sig grundigt ind i markedet og de forskellige produkter, der er på markedet. Der findes utrolig mange produkter og de fleste personer, der arbejder med lyd, har deres helt egne præferencer.

Hvad består et PA – anlæg af

Formålet med et PA anlæg er at løfte eller hæve lyd til publikum til f.eks. koncerter. Hensigten er at gengive de enkelte instrumenter eller stemmer så autentisk som muligt. Et PA anlæg består grundlæggende af en mixer, så du kan kontrollere lydbilledet. Fronthøjttalere og forstærkere, som spiller ud mod publikum. Ofte er der monitors (højttalere der ligger på gulvet på scenen) eller Inear (headphones) så artisten kan høre sig selv. Der ud over skal der bruges et antal mikrofoner til f.eks. sang eller til opmikning af instrumenter. Derudover kan der være behov for DI-boxe, som bruges til at forbinde f.eks. keyboards og akustiske instrumenter.

PA – typer

De fleste producenter laver højttalersystemer som kan udvides efter behov. Man bruger ofte betegnelsen topkasse og bundkasse om de forskellige højttaleres funktion. Topkassen er en højttaler som enten kan monteres på stativ eller hejses op. Den er ofte opbygget af en 12” eller 15” basenhed samt et diskant horn. Sådan et udstyr passer godt til mindre arrangementer. Har du brug for et større anlæg, som kan spille højere og som kan levere god bas, kan man sætte en bundkasse (Subwoofer) på. En bundkasse består typisk af en 15” eller 18” enhed, som gengiver de lave frekvenser. Du kan udvide antallet af top- og bundkasser, så det passer til lokalets størrelse.

I dag findes der både aktive og passive højttalersystemer. En aktiv højttaler har indbygget forstærker. Det er nemt at betjene og de er ofte ikke meget tungere end en passiv højttaler. En passiv højttaler kræver en separat forstærker og ofte også et delefilter, hvis man både bruger top- og bundkasser. Alle producenter arbejder hele tiden på udviklingen af god lyd og der er sket meget de seneste 30 år. Hvor man  gamle dage (i 80´erne og før) skulle bruge væld af udstyr, som ofte kræve store lastbiler, kan moderne udstyr levere meget bedre lyd samt fylder og vejer det halve.

Hvilke mixer skal jeg bruge

Der er også et meget stort marked, når det kommer til mixere. Der er stor forskel både i pris og kvalitet. Det første skridt er at afklare dit behov. Hvor man kanaler har du brug for, hvor meget må den fylde, skal den være analog eller digital. Her kommer en grundlæggende beskrivelse af en klassisk mixers funktioner.

Mixeren består af et antal input, som variere alt efter mixeren størrelsen. De er ofte 8, 16, 24 eller 32 kanaler. Bag på mixeren sidder en række stik – et for hvert input. De fleste mixere har XLR-input stik. Når du sætter en mikrofon i f.eks. kanal 1 er den forbundet med mixeren og du kan nu styre den fra mixeren. Hver kanal har en såkaldt channelstrip (se billedet).

Analog mixer

Det første er at styre mikrofonens inputgain. Den øverste knap er ofte gainknappen. Her styre du inputtet fra kanalens preamp (forforstærker). Skruer du kraftig op, vil mikrofonen forvrænge, når du skruer op og du vil se en indikator, der lyser rødt – så må du skrue ned. Næste trin er at få lyden ud i højttaleren. Dette gøres på kanalens fader. Start roligt og hør, hvor kraftigt signalet er. Når du har fået lyd igennem, kan du ændre på lyden vha. kanalens EQ. Ofte har en analog mixer tre eller fire muligheder for ændringer: diskant, mellemtone og bas.

Digital mixer

Næsten alle nye mixere er digitale og er fuldt ud baseret på digital teknologi. De fleste mixere har stadig almindelig fadere, men resten af mixeren skal betjenes anderledes end en analog mixer. Mange digitale mixere kan også styres fra iPads via wifi. Det giver nogle rigtige gode fordele, da du som lydmand ikke er bundet af at stå ved mixeren, for at ændre noget. Du kan faktisk stå sammen med musikerne på scenen, når du laver lydprøve.